Här kommer en redogörelse från en av deltagarna:
Hej alla schäferälskare! I helgen deltog jag i Svenska Schäferhundklubbens träningsfi- gurant/ hundförarutbildning. Totalt var vi 15 träningsfiguranter och 10 hundförare som tillsammans med lärare bildade ett härligt gäng med en underbar helg fylld med många skratt men framförallt kunskap. Jag själv gick utbildningen som hundförare.

Fredagen 25/5 samlades vi alla på kvällen för presentation och för att påbörja vår teori. Teorin skulle komma att handla om för att bara nämna några exempel

• Schäferhundens historia/utveckling genom åren
• Prövningsordningen- hur den ser ut och varför den ser ut som den gör
• Dressyrlära, hur man skall tänka när man får hem sin valp
• Hur man kommunicerar med sin hund, att få engagemang och lust i hunden
• växlingar i beteenden,
• Beteendelära
• Mentalitet samt mycket mer.

Jag skulle vilja utveckla några av dessa exempel som jag fann särskilt intressanta och lärorika för just mig.

• Dressyrlära, klassisk och instrumentell betingning. *Klassisk = visa, lär och förstärkning.

* Instrumentell = försök, misstag och för- stärkning. * I all dressyr arbetar dressören/ figuranten med både klassisk och instru- mentell betingning.

Ge hunden tid att selektera, 3-5 sekunder skiljer åt. Exempel figuranten har sprungit ut på planen och visat retning och försvinner sedan in i skulet. Hundföraren skall då fort- sätta ta sig framåt och ger kommandoordet kom. Hunden lyssnar inte och hundföraren korrigerar då hunden. Detta är ett otroligt vanligt handhavandefel. Man har alltså inte gett hunden tid för att ställa om o växla i sina beteenden. Räkna till 3 därefter ett steg fram och kommandoordet kom. Hunden är först då mottaglig för ny information. För mig är detta otroligt viktig information och det är något jag verkligen tycker man skall fördjupa sig i som hundägare.

•Lydnadsbeteende, passivt och aktivt. Lydnadspressing passiv = exempel, man kallar ut hunden från bevakning. Hunden skall då sitta koncentrerat bredvid föra- re samtidigt som förare ger kommando figurant ut ur skul. Pressing är att samla energi samt vara kvar i rätt beteende. Lydnandspressing aktiv = exempel , förare kommenderar fot och hunden skall vara kvar i fot tills annat kommando ges.

Beteendelära, vet man egentligen vad man har i kopplet? Om någon på klubben kommer fram och säger till Er att Ni har en hund med mycket byte eller attityd förstår Ni vad denne person menar då? För att just Er hund skall få rätt förutsättningar är det otroligt viktigt att Ni själva som hundförare kan beskriva Er hund så att figuranten vet hur han/hon skall jobba. En byteshund trivs exempelvis aldrig att jobba i dominans och aggression och en hund med mycket attityd/dominans trivs aldrig att jobba i byte men kan kanalisera energin till bytesområdet.

Mentalitet, anlag, egenskaper. * Temprament = förmåga att uppfatta en retning, hur snabbt? Reaktionsförmåga, anpassningsför- måga? * Kamplust = lättmotiverad för arbete , en hund som är villig att slåss för sin sak. * Skärpa= att bli arg. * Försvarslust= att kunna göra något med sin aggression. Till- gänglighet = att acceptera hantering, svara med kontaktbeteende. *Dådkraft = mod att kunna övervinna rädsla, ta sig fram och undersöka vad den blev rädd för. * Vekhet= minnesbilder av olustkänsla. * Nerver = styr alla egenskaper, koncentration, avreaktion och att kunna styra sig.

Lördagen 26/5 Fortsättning teori för att sedan utöva praktisk teori. I den praktiska teorin jobbade vi med simulering där hund- förarna delade in sig i par och en av dem simulerade hund och den andra agerade som hundförare för figuranterna. Det blev många skratt i början men ju mer man levde sig in i det desto mer förstod man hur otro- ligt viktig denna övning var. Än mer fascinerande var att se hur figuranterna föränd- rades och utvecklades. Det som tränades var bla hur man växlar från byte till aggression, hur man presenterar ärmen, låser upp hunden efter bett, jobbar i byte, hur man får hunden att skifta in, varför skall en hund skifta in ?, tekniken i hur man tränger iväg och mycket mer.

Oavsett om man inte går figurantutbild- ning så lär man sig så otroligt mycket utav att kolla på figuranterna och deras träning. Man lär sig förstå sin hunds beteenden och hur man skapar/växlar dem.

Söndagen 27/5
Fortsatt simulering där vi även nu för hundförarna utövade passiv pressing. Passiv pressing kan även vara att sitta och hålla fast sitt byte, dvs samla energin och var kvar i rätt beteende.

Därefter var det nu dags för figuranterna att få praktisera med riktiga hundar. En och en skulle hundarna tas in och vi som elev- er skulle då försöka beskriva hundarna och vilka beteenden dom uppvisade. Från att se figuranternas första försök i hur man upp- manar till byte och sen växlar till agression när vi övade simulering till att sedan se deras utveckling ihop med riktiga hundar var både otroligt kul och spännande.

Jag hade en fantastisk helg ihop med trevliga människor och fina hundar och det jag har skrivit om är bara en bråkdel av vad vi fått lära oss. Robert eller Robban som de flesta känner honom som är för mig en otroligt lättförstådd och pedagogisk lärare.

Rekommenderar alla som läser detta att har Ni möjlighet att utbilda Er för Robban så tveka inte! Det är värt varje minut. Jag själv längtar redan till del 2 av utbildningen som kommer i Augusti där jag tillsammans med mina hundar kan fortsätta utvecklas och skapa så bra förutsättningar som möjligt för oss för att nå våra mål.

Tack Robert Jönsson för denna lärorika helg och tack Svenska Schäferhundklubben för ett efterlängtat och bra initiativ.

Med vänliga hälsningar

Annelie Friberg