Teaterhunden Orca, en stjärna på scenen!

OIDIPUS, ANTIGONE, GUNNEL OCH ORCA

En timme innan kvällens föreställning av Sofokles klassiska drama Oidipus och Antigone på Kungliga Dramatiska Teaterns stora scen, väntar vi i kulisserna tillsammans med schäfertiken Orca på att Gunnel Lindblom ska komma för att göra sitt eget soundcheck. Plötsligt far den stora tiken upp och svansen börjar vifta som en propeller och hunden tar sats i riktning mot trapphuset. Orcas husse Anders som varit på plats många gånger, säger lugnt. Nu kommer Gunnel!

När de två damerna möts igen går det inte att ta fel på deras gemensamma glädje att äntligen ses igen. Den här iskalla och snörika sportlovstisdagen har Gunnel och Orca nämligen inte setts på tre veckor, då det har varit ett kort speluppehåll.

Ett kärt återseende mellan Gunnel Lindblom och Orca.

Under ett trettiotal föreställningar och ett antal repetitioner har Gunnel och Orca verkligen funnit varandra. I föreställningen spelar Gunnel Lindblom den blinda sierskan Teresias och Orca är hennes följeslagare. Från början hade Gunnel en snodd, eller ett kort koppel som hon kunde föra Orca med, men nu följer tiken henne i minsta steg och anpassar sin hastighet efter sierskan. De två damerna har blivit ett riktigt radarpar både på och utanför scenen. Men hur fann de varandra? Det är en lång historia och vi får backa bandet till början av 50-talet.

Gunnel Lindblom.
Gunnel föddes i Göteborg 1931. I tjugoårsåldern började hon sin teaterutbildning vid Göteborgs Stadsteater och filmdebuten kom 1952 i Gustaf Molanders film Kärlek. Senare kom hon till Malmö Stadsteater där hon inledde ett långvarigt samarbete med Ingmar Bergman och spelade bland annat mot Max von Sydow i Peer Gynt 1957.

Gunnels stora genombrott kom när hon spelade Gretchen i Goethes Faust 1958. Därefter spelade hon med i flera Ingmar Bergman filmer som Jungfrukällan, Nattvardsgästerna, Tystnaden och klassikern Det sjunde inseglet.

Kungliga Dramatiska Teatern.
År 1968 kom Gunnel till Dramaten i Stockholm och på den tiden var Erland Josephsson chef. Förutom sin långa karriär som skådespelare har Gunnel Lindblom även regisserat ett tjugotal pjäser för både Dramaten och SvT. Hennes långa karriär har inte gått obemärkt förbi och under åren har hon också belönats med flera fina teaterpriser: Svenska Dagbladets Thaliapris. Den Kungliga medaljen Litteris et Artibus. Dramatens eget O ́Neill stipendium. Gösta Ekman stipendiet. Svenska Akademins Teaterpris samt även en Hedersguldbagge.

Sin första teaterroll gjorde Gunnel i William Shakespeares En midsommarnattsdröm 1952 och 2018 fortsätter karriären alltså i Sofokles tragedi, från år 427 före Kristus, med Oidipus och Antigone.

OIDIPUS och ANTIGONE.
Kung Oidipus försöker att finna ut vem som mördade hans föregångare på tronen. Ledtrådarna pekar dock mot honom själv och den fruktansvärda spådomen om att Oidipus ska mörda sin far och äkta sin mor verkar redan ha slagit in. Tragedin fortsätter i den andra akten Antigone.

Föreställningen på Dramaten hade premiär i november 2017 och har regisserats av nuvarande Dramatenchefen Eirik Stubö. Recensionerna har varit mycket positiva bland annat i Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet och på Kulturblog-gen. Redan nu talas det om en eventuell fortsättning i höst!

Perlevikens Orka
Orcas husse är Anders Carlsson och bor i Väsby några mil norr om huvudstaden. Kennelnamnet är som sagt Perleviken och för att vara mer exakt är adressen Fresta. Anders som tidigare varit officer, vill gärna jobba med sina hundar och Orca är inget undantag utan är både godkänd Patrullhund och arbetar med husse som frivillig inom SaR. Det vill säga Search and Rescue, Oidipus, Antigone, Gunnel och Orca

– Jag kommer aldrig att stå på en scen igen utan Orca! – Gunnel Lindblom där man som frivillig ställer upp och letar efter försvunna personer.
– Det kan handla om barn, eller äldre dementa som har gått bort sig och inte hittar hem igen, berättar Anders.
– Som patrullhund i det militära ska hon och söka av vissa områden och varna ge- nom att markera om det rör sig främmande människor i området. Som patrullhund är hon vad vid att arbeta tyst och det är ju givetvis en fördel här på teatern, berättar Anders vidare.

Frivillig försvarsorganisation. Svenska Brukshundklubben är en frivillig försvarsorganisation. På uppdrag av Hemvärnet inom Armén utbildar Svenska Brukshundklubben hundförare och hundar som placeras i Försvarsmaktens olika förband. I förbandet är du i första hand soldat där du och hunden ska vara ett komplement till övrig bevakning med huvuduppgift att varna förbandet. Patrullhundens uppgifter. Patrullhundens främsta uppgift är att med hjälp av sina välutvecklade hörsel- och luktsinnen, varna sin förare för personer i bevakningsområdet. Hunden tränas att från fasta platser och i rörelse tydligt markera ljud i terräng. Hunden kan på mycket långa avstånd höra en människa som rör sig, och markera detta för sin förare. Hunden varnar på detta sätt sin förare för eventuella inkräktare. I rörelse kan hunden även med hjälp av sitt fina luktsinne ta upp och följa spår på marken och avslöja personer som gömmer sig i terrängen.

Patrullhundens egenskaper.
Det är egentligen inte rasen som avgör utan individens egenskaper. Hundarna måste vara arbetsvilliga, ha bra ”motor” och en tydlig ”on/off-knapp”. Med andra ord ska hunden kunna koppla av när arbetet är slutfört och komma igång snabbt när det är dags att arbeta. Dessa egenskaper är viktiga för att hunden ska orka både fysiskt och psykiskt över tiden. Hunden måste klara av att vara fokuserad under arbetspass på flera timmar och orka arbeta i mycket krävande miljöer och det gäller givetvis även hundföraren. Alltså egenskaper som passar alldeles utmärkt även i Orcas karriär inom film och teater.

Film och skådespelarkarriären.
Det var just genom Orca och Anders insatser som Patrullhund inom Försvaret som skådespelarkarriären började, berättar Anders.
– En av hemvärnskollegorna skulle utbildas till hundförare och parades ihop med Orca. De två fann varandra direkt och det råkade också vara som så att den här killen studerade till filmregissör och skulle göra en musikvideo åt några vänner som hade ett band. Orca fick vara med och det visade sig att det var lätt att få henne att utföra det man bad henne om. Det ena gav det andra och vi fick fler frågor om Orca ville vara med vid en del filminspelningar. Hon har bl a varit med som polishund i serien Innan jag dör och då fick även husse vara med som polis och hundförare Senast i november 2017 var vi med och spelade in nya avsnitt. Genom kontakter fick vi också under hösten frågan om att komma och testa på Dramaten för uppsättningen av Oidipus och Antigone.

Orca en populär kollega.
När jag först möter Anders och Orca vid sceningången blir vi kvar där en stund och pratar. Medan vi står där kommer och går en ström av Dramatenanställda. Alla som passerar blir glada av att åter få träffa sin fyrbenta och lite ovanliga kollega. Samtliga hälsar och klappar Orca, men trots glädjen att se henne igen, lite försiktigt. Regeln på teatern är nämligen den att det bara är Gunnel som får vara rolig med Orca. För det är Dramatens Grand old Lady Gunnel som schäfertiken ska ha sin uppmärksamhet riktad mot. När de är tillsammans på scenen är det många andra skådespelare där samtidigt. I kulisserna tekniker och annan personal inklusive husse Anders. Ute i salongen närmare 750 personer i publiken och då gäller det ju för Orca att veta vem hon ska rikta sin uppmärksamhet mot och följa. För de av oss som brukar tävla eller arbeta med våra hundar vet mycket väl vad störningar kan ställa till med när vi försöker få hunden att koncentrera sig på någon form av träning eller aktivitet.

GUNNEL och ORCA
Det som gör att Orca fungerar så bra vid både filminspelningar och här på Dramaten är hennes stora tillit till människor. När hon jobbar med film eller teater så anpassar hon sig direkt till den personen som ska vara hennes medspelare och har ingen dragning till mig, berättar Anders och fortsätter. När hon är på scenen här på Dramaten är det Gunnel som är hennes förare och som har lärt henne vad hon ska göra för att sedan få sina belöningar när de kliver av scenen.

Premiärnerver.
Anders är alltid lite nervös när Orca är på scenen.
– Premiärdagen var värst, då var jag riktigt nervös, när jag stod i kulisserna. Men även idag är det lite extra nervöst eftersom det har varit ett speluppehåll på tre veckor.
– Det är ju som vilken tävling eller vilket prov som helst. Som hundägare vill jag ju att min hund ska prestera så bra som möjligt!

Oidipus, Antigone, Gunnel och Orca

Sound and obedience check.
Vi får exklusivt ta plats i salongen och vara de enda på plats när Gunnel och Orca gör sitt, som det numera heter på Dramaten, sound & obedience check. Det är okay att fota, men utan blixt. Strålkastaren zoomar in på Gunnel när hon kommer in på scenen med sin trogna följeslagare Orca i ett fint fritt följ. Sierskan Teresias lägger ned -Fact of the matter- Orca med ett, även i den tomma salongen nästan ohörbart kommando. Gunnel läser sin text, men är uppenbarligen inte riktigt nöjd själv, utan ber att få göra om det efter någon minuts paus. Gunnel och Orca kommer in igen på stora scenen och den här gången sitter texten perfekt. ”Du har din syn i behåll. Men är ändå blind. Du ser inte i vems hus du bor. Eller vilka du lever tillsammans med. Vet du ens vems barn du är?”

Med fyrtio minuter kvar till kvällens föreställning är både Gunnel och ljudtekniker nöjda. Det är dags att säga tack och hej till Gunnel och hennes assistent Anna, då de ska dra sig tillbaks till logen för att förbereda sig för kvällens uppsättning. Hinner med en sista kort fråga till Gunnel om hon har spelat med en hund tidigare. Svaret kommer snabbt. – Nej, men jag kommer. 

Även Orca behöver en liten kort paus ute i Berzeli Park tillsammans med husse och på vägen dit passar vi på att ta några avslutande bilder på husse och hund utanför Dramatens ståtliga huvudentré. När de sedan kommer tillbaks försvinner även Orca in i sin egen lilla loge med namnskylt och en stjärna på dörren. Här finns det färskt vatten, en bädd att vila i, lite extra godis. Är man stjärna så är man!

Denna artikel har vi tacksamt erhållit av Christoffer Frances som ansvarar för Lidingö BK s medlemstidning Pass På Medlemstidning Nr 2 2018
Samtliga foton i detta referat är tagna av Christoffer Frances

KUNGLIGA DRAMATISKA TEATERN

Uppfördes under åren 1902-1908 efter ritningar av Fredrik Liljekvist. Byggnaden är ett förstklassigt exempel på en stram och geometriskt uppbyggd jugend-arkitektur med förebilder från Wien. Fasaden är klädd med ljus Ekebergsmarmor. Byggnaden har fått en dominerande fasad mot Nybroplan. Dess rika konstnärliga utsmyckning är utförd av bland annat Christian Eriksson och Carl Milles. Mot de omgivande gatorna smälter byggnaden mer diskret in i stadsarkitekturen.

Teatern fick stora publika utrymmen. Många av samtidens bästa konstnärer medverkade vid inredningen. Byggnaden har genomgått stora invändiga ombygg- nationer för att anpassas till den moderna teaterns behov. Påbyggnader har fogats in i arkitekturen med varsamhet för att inte störa exteriören. Dramatiska Teatern är statligt byggnadsminne sedan 1935.

Intressanta Artiklar

Leave a Comment